Що вигадали фіскали? Витрати для підприємців на загальній системі

31 жовтня 2024 Стане у пригоді для: Підприємці на ЗС

Що вигадали фіскали? Витрати для підприємців на загальній системі

Висновок документа: ФОП на загальній системі (ОС) під час розрахунків чистого оподатковуваного прибутку не бере до уваги витрати, пов'язані з отриманням прибутку поточного року, проплата яких проходитиме в черговому році.

Відразу зазначимо, чому ми звернулися саме до цього роз'яснення. Погляньте, як фіскали дають відповідь це питання, в динамічному сенсі.

Запитання Стара відповідь (дієва до 23.07.2024) Нова відповідь
Чи враховуються при визначенні чистого річного оподатковуваного доходу ФОП на загальній системі оподаткування витрати, пов'язані з отриманим доходом поточного року, за умови, що оплата витрат здійснюється в наступному році?

Ні, такі витрати будуть враховані при розрахунку чистого оподатковуваного доходу в тому звітному періоді, коли їх фактично поніс платник податку відповідно до первинних документів

Ні

Відзначили різницю? Вони відносяться виключно з приводу майбутнього видатків, які стосуються прибутку одного календарного року, а понесеними будуть лише у черговому календарному році/роках.

Наприклад, якщо ФОП був одержувачем прибутку 2024 року, а витрати, залежні від нього, заплатить лише 2025 року, тоді:ФОП на загальній системі: як не залишитись без врахованих витрат

  • Безперечно, такі витрати неможливо враховувати при розрахунку чистого прибутку за 2024 рік. Оскільки ці витрати підприємець не вносив у 2024 році. Подібні витрати не здатні потрапити у 2024 році до Типової форми (завізована наказом Мінфіну від 13.05.2021 No 261), за якою відбувається облік прибутку та витрат для ФОП та фізособами, які проводять самостійну професійність (далі – Типова форма).

Таким чином, і в тексті декларації про майновий стан та доходи останні увійти не можуть. З таких причин і на чистий прибуток за 2024 рік впливу не надають. І тут фіскали вимовляють "Ні", абсолютно праві;

  • ФОП слід мати можливість обліку подібних витрат у процесі розрахунку чистого прибутку за 2025 рік. І раніше фіскали тривалий час визнавали таку можливість.Проте з невідомих причин у крайньому роз'ясненні вони вирішили про це нічого не згадувати. А це вже підштовхує до певних роздумів про долю подібних витрат, про що далі говоритиме у подробицях.

Основні правила обліку

Нагадуємо, що суть виникнення доходів і витрат у ФОП на ОС полягає в «касовому» методі. Тут діє бухгалтерський принцип нарахування.

А саме, наприклад, наявність самого факту відвантаження товару та оформлення акта виконаних робіт/наданих послуг для ФОП на ОЗ не призводитиме до масштабування доходів. Дохід визнаватиметься (і вноситиметься до Типової форми) виключно за фактом отримання оплати (в т.ч. авансової) у грошовій чи натуральній формі;

Так само і з витратами. Відбивати ми їх зможе лише поступово за тим, як останні будуть фактично сплачені. За розпорядженнями п.п. 177.4.5 ПКУ не впроваджуватимуться до витрат ФОП на ОЗ, якщо вони не є непідтвердженими за допомогою документації витратами.

А за змістом Порядку No261, завізований наказом Мінфіну від 13.05.2021 No 261, документом, що доводить витрати, може бути фактично платіжне доручення, прибутковий касовий ордер та інші первинні документи, що доводять факт оплати продукції, робіт чи послуг.

Таким чином, документальний доказ = оплачені (є первинний папір про сплату). І лише після факту оплати ФОП здатний відбивати релевантні витрати на обліку.

З цих причин і виникатимуть сумніви. Оскільки витрати можуть «відставати» від доходів, з одержанням якого вони пов'язані.І у разі передування витрат, під оподаткування фактично підпадатиме весь дохід, а не чистий прибуток. І досить гостро постає питання, як вирівняти цю ситуацію після фактичного понесення (сплати) витрат.Коли ФОП потрібний бухгалтер обов’язково, а коли можна обійтися без нього

Поточні витрати перебувають поза зоною ризику

У приписах, які містяться у п.177.4 ЦКУ, наводяться 5 груп витрат ФОП (подібна логіка спостерігається і у Типовій формі):

  1. Матеріальні витрати (ціна продукції, витратних матеріалів тощо);
  2. Зарплата працівникам за винагороду для фізосіб, які виконують роботи (послуги) для ФОП за цивільно-правовими угодами;
  3. Суми податків, зборів, ЄСВ, оплата за ліцензію;
  4. Інші витрати, а точніше: відрядження співробітників, зв'язок, реклама тощо;
  5. Амортизаційні виплати.

Відомо, що працівники ДПС традиційно не висловлюються проти того, щоб витрати груп 2-4 (а саме не товарні витрати) підприємець враховував під час їх оплати незалежно від своєчасного отримання прибутку, що має зв'язок за логікою у цих витратах.

Це, висловлюючись умовно, поточні витрати. За типом сплатив - оформив запис у графах 5, 7, 8, 9 Типової форми, не звертаючи уваги на дохід (отриманий, ні, і коли саме).

Важливо знати! Навіть у разі логічного зв'язку поточних витрат з діяльністю/ доходами попереднього календарного року, це не заважатиме ФОП відображати останні за фактом їхньої сплати у поточному році.

Інакше кажучи:

  • До часу оплати подібні витрати враховувати не варто так чи інакше;
  • За фактом їхньої сплати, можна врахувати їх у обліку. Навіть у разі наявності логічного зв'язку з діяльністю/прибутком попереднього календарного року або навіть наступного календарного року.

Фіскали спокійно ставляться до подібних ситуацій.

Матеріальна собівартість – виникають питання

Спостерігаємо іншу ситуацію із матеріальними витратами з п.п. 177.4.1 ПКУ. Фіскали традиційно наголошують на тому, що «матеріальну собівартість» реалізованих товарів/продукції/робіт/послуг ФОП може проставити у витрати (графи 5, 6 Типової форми) не раніше, ніж буде отримано оплати за релевантні позиції.

При цьому судова практика суперечлива з цього питання. Однак спостерігаємо досить багато рішень, які підтримують фіскали.

"...колегія суддів враховує правову позицію Верховного Суду, викладену в постановах від 18 листопада 2018 року (справа № 812/1823/17) та від 21 травня 2020 року (справа № 824/2517/18-а), згідно з якою до моменту реалізації / використання ТМЦ у межах господарської діяльності та отримання у зв’язку з цим доходу відсутні підстави відносити суми на придбання товарів до складу витрат звітного періоду. Оскільки позивачем фактично лише зберігаються такі залишки ТМЦ до моменту їх використання у господарській діяльності, останні не можуть бути включені до складу витрат, що враховуються при визначенні чистого оподатковуваного доходу."

- постанова ВС від 15.04.2021 у справі No 803/1766/16:

"всі матеріальні витрати пов’язані з отриманням доходом, тому такі витрати можуть бути обліковані виключно після того, як буде отримано дохід від реалізації готової продукції, товарів, робіт, послуг."

Таким чином:

  • подібні витрати до моменту їх проплати за будь-яких обставин враховувати не потрібно;

Краще визнати думку ДПС про те, що подібні витрати, а саме «матеріальна собівартість» реалізованих товарів/продукції/робіт/послуг, ФОП може проставити у витрати (графа 6 Типової форми) не раніше отримання оплати за релевантні позиції і потім відображати релевантний дохід .

Важливо знати! Витрати, що формують матеріальну собівартість реалізованих товарів/продукції/робіт/послуг (графа 6 Типової форми), можна відображати або одночасно з отриманим доходом від реалізації релевантних позицій або пізніше (за фактом оплати).

Наскільки пізніше? Коли заманеться, чи обумовлюються якісь ліміти?ФОП надійшов виклик в податкову: як діяти

У цьому й загвоздка.

Повернемося, наприклад, наведеному на початку статті. ФОП має прибуток за продані у 2024 році товари, а витрати, що мають відношення до плати за цю продукцію на адресу постачальника, будуть понесені лише у 2025 році.

У такому разі:

  • Подібні витрати заборонено враховувати у процесі розрахунку чистого доходу за 2024 рік, оскільки їх було понесено у 2024 році;
  • У ФОП має бути можливість обліку подібних витрат при розрахунках чистого доходу за 2025 рік – за фактом їхньої оплати.

І раніше протягом тривалого часу співробітники ДПС обговорювали вищезгадану можливість. Загалом у своїх листах вони вказували, що «подібні витрати слід враховувати при розрахунку чистого оподатковуваного доходу у тому звітному періоді, коли вони були буквально понесені платником податків». 

Таким чином, сплатив у наступному календарному році – відображай їх за фактом сплати (графи 5, 6 Типової форми) у наступному році. Сплатив через рік – відображай за фактом сплати за рік (графи 5, 6 Типової форми).

Однак у змісті крайнього роз'яснення, коментованого нами, фіскали вирішили про це взагалі не згадувати. Можливо, вони передумали? Подібних ризиків не слід виключати. На що потрібно обов'язково звертати увагу?

Які аргументи для "перехідних" витрат?

У Податковому кодексі немає жодної передумови у тому, що витрати звітного року обов'язково потрібно пов'язувати з прибутком цього року. Вони мають зв'язуватися саме з процесом отримання прибутку, незалежно від цього року чи наступного.Так:

- у п.177.2 ПКУ йдеться, що об'єктом оподаткування вважається чистий оподатковуваний прибуток, а саме різниця між загальним оподатковуваним доходом (прибуток у грошовій чи натуральній формі) та документального доказу витратою, що належать до господарської діяльності такого ФОП;

У п.п. 177.4.5 ПКУ заборонено облік витрат, що не залежать від здійснення госпдіяльності подібним до ФОП.

А саме, жодного слова про зв'язок саме з прибутком поточного року! Немає жодних спеціальних передумов і в Порядку No261.

Про ту ж гр.6 Типової форми лише сказано (п. 6 ч. 1 розд. ІІ Порядку No 261), що у графі 6 слід відображати вартість куплених товарно-матеріальних цінностей, реалізованих у процесі виготовлення продукції/надання послуг, або для застосування під час провадження незалежної професійної діяльності.

Без застережень йдеться лише про витрати на ТМЦ, реалізовані саме протягом звітного періоду.

Те саме простежується і щодо гр.11 Типової форми (п. 7 ч. 1 розд. ІІ Порядку No 261): у графі 11 прописується сума чистого оподатковуваного доходу, яка обчислюється як різниця між загальною сумою отриманого прибутку, що підлягає декларуванню (графа 4) сумою документально доведених витрат, пов'язаних з госпдіяльністю або проведенням незалежної професійної діяльності (графи 6, 7, 8, 9, 10)».

Таким чином, стосовно цих витрат виконуватимуться всі вимоги для обліку.

Їх ознаки:

  • прописані у п.177.4 ПКУ;
  • належать до госпдіяльності ФОП (пп. 177.2, 177.4.5 ПКУ);
  • виплачено/документально доведено;
  • прямо пов'язані з отриманням цього прибутку.

Важливо розуміти! Ми не вбачаємо жодної проблеми в тому, що витрати, пов'язані з прибутком одного року, відображатимуться в обліку за фактом сплати, наприклад, наступного року.

Про це згадують і суди, а саме у постанові ВС від 11.12.2023 у справі No 380/2200/20:

«При розрахунку чистого доходу фізична особа — підприємець, яка перебуває на загальній системі оподаткування, не враховує витрати, пов’язані з отриманням доходу поточного року, оплата яких відбувається у наступному. Такі витрати враховуються при обчисленні чистого оподатковуваного доходу у тому звітному періоді, коли їх фактично поніс платник податку».

Якщо є можливість, краще не переносити оплату наступного року, оскільки існує певний ризик виникнення претензій із боку податкових органів. Щодо випадків, коли оплата витрат затримується в межах одного року, податківці не запроваджують жодних додаткових вимог. 

У консультації категорії 104.08 БЗ на запитання, як ФОП повинен заповнити Типову форму, якщо дохід був отриманий в одному місяці, а пов'язані з ним витрати реалізовані в наступному, податкові органи рекомендують заповнювати графу 2 на дату буквального отримання прибутку, а графу 6 на дату понесених витрат.

Таким чином, ці витрати потрібно показувати в Типовій формі на момент їх фактичного понесення. Цей механізм доцільно застосовувати і до витрат, які будуть сплачені наступного року, але пов'язані з прибутком поточного року.В яких випадках директор може працювати без зарплати?

Висновок

ФОП радимо враховувати витрати, отримані у 2024 році у процесі розрахунку чистого прибутку за 2025 рік. Витрати слід пов'язувати із процесом отримання прибутку, незалежно від року.

Витрати, які формують матеріальну собівартість реалізованої продукції чи послуг відбиваються одночасно з отриманим доходом від реалізації чи пізніше у процесі оплати.

По можливості ФОП краще не переносити оплату наступного року. Це може загрожувати претензіями з боку ДПСУ. Але коли оплата видатків затримується в межах одного року, податківці не запроваджують жодних додаткових вимог.

 

Вперше швидкі банківські кредити для бізнесу онлайн

Подати заявку

Поставте своє запитання

Усі питання

Будьте завжди в курсі

Підпишіться й щотижня отримуйте на пошту свіжі статті про ведення бізнесу
і дайджест з новинами.

Підбірки