Як зареєструватися підприємцем

31 грудня 2019 Стане у пригоді для: Підприємці

Зареєструватися підприємцем в Україні простіше, ніж здається. Хочеш — неси документи держреєстратору, хочеш — реєструйся онлайн через сервіс Мін'юсту.

Підприємцем можна зареєструватися з 18 років, 16-річних теж реєструють, але потрібно надати нотаріально засвідчену згоду батьків чи опікунів. Стати ФОПФізична особа — підприємець можна, навіть якщо ви найманий працівник.

Як обрати систему оподаткування для ФОП

Куди подавати документи

Подати документи в паперовому вигляді можна будь-якому держреєстратору в межах області, де ви прописані, якщо київська прописка — у межах Києва (п. 2 ст. 4 ЗУ «Про держреєстрацію»).

Реєструють підприємців безкоштовно держреєстратори в центрах надання адмінпослуг й у виконкомах місцевих рад (крім адміністрацій міст обласного значення) (ч. 14 ст. 1 ЗУ «Про держреєстрацію»).

Ще реєструють нотаріуси й акредитовані Мін'юстом суб'єкти в держорганах, але в них послуги платні. 

Документи можна надіслати й поштою, тоді ваш підпис на заяві має бути засвідчений нотаріально (п. 1 ст. 14 ЗУ «Про держреєстрацію»).

А можна зареєструватися онлайн просто з дому, наразі є два сервіси, які дозволяють це зробити:

  • «Онлайн-будинок юстиції» Мін'юсту — можна зареєструватися з будь-якого куточка України.
  • Портал держпослуг iGov, розроблений IT-волонтерами, поки можна зареэструвати ФОП тільки якщо прописаны у Дніпропетровській, Донецькій і Тернопільській областях.

Де реєструвати ФОП, якщо прописані в зоні АТО чи в Криму

Прописка в Криму. Подавати заяву про держреєстрацію ФОП потрібно за місцем фактичного проживання, але у вас має бути так звана довідка переселенця про взяття на облік як внутрішньо переміщеної особи (ч. 6 ст. 7 ЗУ «Про переміщених осіб»).

Підприємці із зони АТО і Криму

Якщо прописані в Донецькій і Луганській областях, зоні проведення антитерористичної операції. Зареєструватися підприємцем можете за адресою тимчасового проживання, і підтверджувати реєстрацію місця проживання ви не зобов'язані, тобто так звану довідку переселенця від вас вимагати не зобов'язані (ст. 4 ЗУ «Про АТО», Наказ Мін'юсту № 3359/5). 

Потрібен ключ ЕЦП фізособи

Щоб подати заяву онлайн, потрібен електронний підпис фізособи. Отримати ключ ЕЦПЕлектронний цифровий підпис можна безкоштовно в будь-якому АЦСК податкової чи за гроші в інших АЦСК. Нижче інструкція, як це зробити.

Ключ ЕЦП: отримання, продовження, скасування

Потім зареєструватися в сервісі «Дія».

Заява щодо держреєстрації ФОП (Форма 1)

Як заповнити заяву про реєстрацію підприємцем

Принцип заповнення паперової й електронної заяви про держреєстрацію підприємцем єдиний. Ми опишемо кожен пункт, щоб вам було простіше зорієнтуватися.
У заяві обов'язково треба вказати ваші ПІБ, дату народження й 10-значний податковий номер — РНОКППРеєстраційний номер облікової картки платника податків. Якщо через релігійні переконання його не отримували, поставте позначку напроти відповідного поля. Особи без податкового номеру зазначають паспортні дані, а якщо податковий номер є, заповнювати їх не потрібно.

Укажіть країну громадянства — Україна.

Потім вам треба заповнити поле з адресою — це адреса прописки, вказана в паспорті. Якщо прописані в Києві, область указувати не потрібно. При введенні перших літер назви області/міста/вулиці система підказуватиме вам варіанти, вибирайте потрібний.

Якщо прописка в Донецькій чи Луганській областях, у так званій зоні АТО чи в окупованому Криму, вказуйте адресу тимчасового місця проживання на підконтрольній Україні території.

Види економічної діяльності. Коди видів діяльності вказуються відповідно до КВЕД-2010. При введенні цифр система підказує правильну назву. Код, відмічений галочкою, буде вважатись основним.

Контактні дані. Заповнювати всі поля необов'язково, але рекомендуємо залишити хоча б номер телефону.

У полі «Інші відомості» можна вказати дані представника (наприклад, бухгалтера), який від вашого імені зможе підписувати договори або подавати документи держреєстратору. Заповнювати необов'язково.

У пункті «Оберіть регіон для подачі заяви» зі списку, що розкривається, виберіть область прописки.

Якщо плануєте працювати на загальній системі, держреєстратору подаєте тільки заяву про держреєстрацію ФОП.

Хочете працювати на єдиному податку — відразу ж подавайте й заяву на спрощену систему. Її також можна подати протягом 10 днів після держреєстрації ФОП, якщо плануєте працювати на 3-й групі ЄП, або до закінчення місяця, якщо обраєте 1–2-гу, але ж тоді доведеться йти в податкову.

Якщо реєструєтесь онлайн, система запропонує вам заповнити заяву, натисніть на кнопку «Додати заяву про застосування спрощеної системи оподаткування…».

Заява на спрощену систему

У заяві про застосування спрощеної системи ви заповнюєте не всі пункти.

На сайті сервісу «Онлайн-будинок юстиції» все ще висить стара форма заяви, хоча з 22 жовтня 2019 діє нова.

Дистанційно сформувати і подати заяву можна через програму податкової «Єдине вікно» (код форми — F/J 0102003).

Заява про застосування спрощеної системи оподаткування — 2020

Які пункти заповнювати:

Якщо будете заповнювати на папері, поставте позначку навпроти «Реєстрація (перехід)».

У п. 1 — указуєте назву податкової, де перебуватимете на обліку як підприємець.

п. 2–3 в онлайн-формі заповняться автоматично. Якщо заповнюєте паперову заяву, вказуєте свій податковий номер і ПІБ.

п. 4 ваше місце проживання, воно зафіксовано в паспорті.

У п. 5 вам потрібно заповнити пп. 5.1. Тут ви вказуєте дату, з якої будете вважатися єдинником, — це дата подання заяви про держреєстрацію підприємцем. Цю саму дату ви вказуєте, якщо заяву понесете до податкової після держреєстрації ФОП.

У пп. 5.1.1. вибираєте свою ставку і групу ЄП.

У п. 6 «Місце провадження господарської діяльності (індекс, адреси)» потрібно вказати конкретну адресу: код КОАТУУ, область, населений пункт, індекс.

У п. 8 перелічіть обрані види діяльності, якими будете займатися на єдиному податку, відповідно до кодів КВЕД-2010

Щодо видів діяльності є обмеження.

  1. На 1-й групі можна займатися роздрібною торгівлею з торговельних місць на ринках і надавати побутові послуги тільки населенню (пп. 1 п. 291.4 ПКУ). Займатися оптовою торгівлею та виробництвом ви не можете.
  2. На 2-й можна займатися торгівлею та надавати послуги населенню й ФОП і юрособам, але тільки на єдиному податку.
  3. На 3-й групі обмежень стосовно контрагентів нема, ви зможете працювати навіть з іноземними замовниками.

Групи єдиного податку для ФОП

Є види діяльності, які взагалі заборонені на спрощеній системі, і якщо ви вкажете ці КВЕДи, вас автоматично зареєструють на загальній системі.

Ось лише деякі з заборонених на спрощеній системі КВЕДи: 92.00 Організування азартних ігор, 11.04 Виробництво інших недистильованих напоїв із зброджуваних продуктів, 47.26 Роздрібна торгівля тютюновими виробами в спеціалізованих магазинах, 47.30 Роздрібна торгівля пальним. Є частково заборонені КВЕДи: 69.20 Діяльність у сфері бухгалтерського обліку й аудита; консультування з питань оподаткування (заборона в частині аудиту) і ще низка інших.

Чим не можна займатися на єдиному податку

У п. 9 ставите відмітку, що не маєте податкового боргу. Якщо заборгованість є, на ЄП не зареєструють. 

Перевірте правильність заповнення заяв і натисніть «Подати заяву». Коли щось не заповнили чи заповнили неправильно, ці поля будуть підсвічуватися червоним кольором.

Якщо все гаразд — сервіс запропонує підписати заяви ключем ЕЦП. Зі списку, що випадає, потрібно вибрати АЦСК, де отримували електронний підпис, додати файл ключа «Key-6.dat» і ввести пароль.

Коли зареєструють

Протягом 24 годин від моменту відправлення заяви онлайн чи особистого подання держреєстратору її розглядають і публікують інформацію в Єдиному держреєстрі — знайти свої дані ви зможете за податковим номером.

А у вашому кабінеті на сайті «Онлайн-будинку юстиції» з'явиться статус «Зареєстровано» й посилання для завантаження виписки про держреєстрацію.

Де і як отримати ЕЦП

Електронний цифровий підпис потрібен не лише для онлайн-реєстрації ФОП, а й для того, щоби подавати звітність у податкову через інтернет, користуватись електронними сервісами, а також для підписання юридично значущих електронних документів.

Ключ ЕЦП: отримання, продовження, скасування

Видають ЕЦП акредитовані центри сертифікації ключів, процедура скрізь стандартна.

АЦСК податкової. Рекомендуємо отримати саме електронні ключі від податкової: вони безкоштовні, діють два роки і з ними без проблем можна працювати з усіма державними сервісами, чого неможна сказати про ключі інших АЦСК.

Адреси податкових, де можна отримати ключ ЕЦП. Отримати електронні ключі податкової можна лише в обласних центрах і в деяких містах обласного підпорядкування.

Якщо отримуєте ключ ЕЦП вперше, доведеться йти до АЦСК особисто, дистанційно можна буде продовжити строк дії поточного ключа, коли він закінчиться.

Стандартно просять надати такі документи для отримання ЕЦП:

  • заповнену українською мовою від руки заяву на отримання ключа ЕЦП у двох екземплярах, без закреслень і затирань;
  • копії сторінок паспорта, засвідчені підписом власника (1–6-а й сторінки зі штампом реєстрації місця проживання) і копію податкового номера — РНОКПП із підписом власника (якщо через релігійні переконання податковий номер не отримували, у вас має бути відмітка в паспорті про це, ви подаєте копію цієї сторінки).

Із собою також треба мати паспорт для посвідчення особи.

Реєстраційна картка на отримання ЕЦП-2020

Реєстраційну заяву заповнити просто:

Візьміть із собою флешку, на неї вам збережуть сертифікат, також ви можете завантажити його собі на сайті АЦСК (якщо в заяві погодилися, щоб його там розмістили).

Якщо забудете пароль до ключа ЕЦП, відновити його буде неможливо, й доведеться отримувати новий ключ. Файл ключа називається key-6.dat.

Щоб електронний підпис набув чинності, ним можна було підписувати юридично значущі документи, треба укласти договір із податковою про визнання електронних документів. Це можна зробити безкоштовно через кабінет платника, онлайн-сервіси, наприклад Taxer.

Податкова може розглядати договір до 5 робочих днів, але на практиці все відбувається протягом дня.

АЦСК «Україна». За відгуками наших читачів ключами АЦСК «Україна» неможна скористатися сервісом Мінюсту для реєстрації ФОП. 

Що робити після реєстрації підприємцем

Реєстрація книги обліку доходів у єдинників і книги обліку доходів і витрат у підприємців на ЗС. Її потрібно купити й одразу ж зареєструвати. Для цього треба подати заяву, складену в довільній формі, на ім'я начальника податкової, де перебуваєте на обліку.

Все, що потрібно знати підприємцю про книгу обліку доходів

Відкрити підприємницький рахунок. Якщо плануєте отримувати дохід у безготівковій формі, відкрийте поточний рахунок підприємця.

Підключити еквайринг. Якщо у вас магазин, салон краси, кафе — вам напевне знадобиться POS-термінал, щоби приймати в клієнтів оплати платіжними картами, смартфонами за допомогою платіжних сервісів Google Pay і Apple Pay.

Торговий еквайринг: підключення, комісія, абонплата й облік

Касовий апарат. Якщо ваш вид діяльності передбачає використання касового апарата, потрібно купити й зареєструвати РРОРеєстратор розрахункових операцій (касовий апарат)..

РРО: кому використовувати і як зареєструвати

Звітність онлайн. Безкоштовно заповнювати й надсилати через інтернеті декларації та звіти можна через кабінет платника ДПС.

Кому довірити бухгалтерію. Поки бізнес лише набирає обертів і ви працюєте без співробітників, можете вести облік самостійно. Це простіше, ніж здається, і ви заощадите на бухгалтері, а ще навчитеся розбиратися в податках і обліку — це точно згодиться вам у майбутньому.

Поставте своє запитання

Усі питання

Будьте завжди в курсі

Підпишіться й щотижня отримуйте на пошту свіжі статті про ведення бізнесу
і дайджест з новинами.

Підбірки