Торговий еквайринг: підключення, комісія, абонплата й облік

15 жовтня 2019 Стане у пригоді для: Підприємці

Коли ФОП зобов'язані підключити POS-термінал, а коли ні, від чого залежить розмір абонплати, як відображати в обліку оплати через еквайринг.

Коли підключати еквайринг обов'язково

У законодавстві не прописано, що геть усі ФОПФізична особа — підприємець зобов'язані встановити термінали для приймання оплат картами.

Але якщо використовуєте РРОРеєстратор розрахункових операцій (касовий апарат)., ви зобов'язані забезпечити приймання оплат платіжними картами (п. 1 Постанови КМУ № 878).

Ще обов'язок СПД забезпечити приймання оплат із застосуванням платіжних карток прописаний у п. 18 Правил роздрібної торгівлі непродовольчими товарами.

РРО: кому використовувати і як зареєструвати

Скільки терміналів установлювати

Якщо на точці один РРО, встановлюєте один термінал.

А взагалі платіжних терміналів має бути не менше 50% від кількості РРО.

Щоб порахувати, скільки терміналів потрібно встановити на точці, де підключена непарна кількість РРО, округліть число необхідних терміналів у більшу сторону: на три РРО має бути два платіжних термінали.

Як ФОП використовувати РРО в 2020 році

POS-термінали можна не встановлювати

Якщо підприємець не використовує РРО (п. 296.10 ПКУ). Разом із тим такі ФОП можуть за бажанням установити термінал, щоб обслуговувати клієнтів із платіжними картками (консультація в ЗІР, підкатегорія 109.10).

Часто ФОП установлюють термінали, а потім відмовляються приймати через них оплати з вигаданих причин: немає зв'язку з банком, поламався. Так роблять, щоб не показувати великі обороти й зберегти право не застосовувати РРО, який обов'язково треба використовувати, якщо дохід протягом року перевищив 1 млн грн.

ФОП вимикає POS-термінал, щоб зекономити: що буде

Кого зобов'яжуть встановити платіжні термінали в майбутньому

Мінекономрозвитку опублікувало проект постанови КМУ «Про затвердження вимог до суб'єктів господарювання щодо приймання електронних платіжних засобів», в якому зафіксовано, що до 1 січня 2020 р. установити термінали мають СПД, які:

  • продають технічно складні побутові товари, що підлягають гарантійному ремонту (крім торгівлі авто, деталями для автотранспортних засобів, деталями та приладдям до них);
  • продають підакцизні товари;
  • продають лікарські засоби, медвироби;
  • продають ювелірні та побутові вироби з дорогоцінних металів і каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння;
  • надають житлово-комунальні послуги;
  • ведуть медичну та стоматологічну практику;
  • турагентства, туроператори й ті, хто надає інші послуги бронювання та веде пов'язану із цим діяльність;
  • готелі та подібні засоби тимчасового розміщення;
  • ресторани, заклади громадського харчування, крім установ без залу обслуговування споживачів.

До 1 липня 2020 р. підключити POS-термінали зобов'язані СПД, які:

  • продають авто й деталі для них;
  • виконують техобслуговування та ремонт авто й мотоциклів;
  • торгують деталями для мотоциклів;
  • здають в оренду авто;
  • ведуть поштову та кур'єрську діяльність;
  • займаються залізничними, авто-, водними або повітряними перевезеннями пасажирів;
  • ведуть діяльність фітнес-центрів;
  • ведуть діяльність у сфері культури;
  • заклади охорони здоров'я (лікарняні заклади) незалежно від форм власності;
    займаються страхуванням.

А до 1 січня 2021 р. підключити POS-термінали треба буде всім СПД, які продають товари та надають послуги, якщо вартість одиниці товару чи послуги більше 850 грн (це 50 НМДГ).

ФОП на єдиному податку: ліміт в 1 млн грн і РРО

Встановлення й умови використання

Банк, який відповідає за проведення платежів за картками, називається банком-еквайєром. Не всі банки надають послуги еквайрингу.

Якщо вирішили підключити торговий еквайринг, ваші дії такі: підписуєте договір еквайрингу, вам передають термінал в оренду, а за проведені платежі знімають комісію від обороту.

Для кожного закладу умови обслуговування встановлюють індивідуально. Вони можуть залежати від роду діяльності, місця розташування, виручки.

На що варто звернути увагу:

Щомісячна абонплата за користування терміналом. Абонплата може бути до 500 грн на місяць або залежати від оборотів по терміналу. Уважно читайте договір, банки залишають за собою право змінювати тарифи (абонплату й комісію), тому дізнайтеся, за який час і яким чином вам повідомлять про це.

Приміром, абонплату можуть підвищити, якщо обороти по терміналу маленькі.

Комісія за платіж. За кожну проведену через термінал оплату банк стягує комісію — до 3% від суми. Часто при розрахунках картками банку, що надав вам термінал, комісія нижча, наприклад 1–1,5%, а для карток решти банків — вища, близько 3%.

Умови обслуговування встановлюють індивідуально, залежно від оборотів, місця розташування крапки. Згодом можна звернутися в банк із проханням переглянути розмір комісії.

Коли зарахують гроші на рахунок. Обов'язково уточніть перед підписанням договору. Зазвичай гроші на підприємницький рахунок зараховують наступного дня після проведення оплати.

Термінал поламався: як швидко банк усуне поломки або замінить пристрій. Це важливо, особливо якщо використовуєте РРО, адже ви зобов'язані забезпечити приймання оплат платіжними картками. 

Розірвання договору й повернення пристрою в банк. Уточніть, як виглядає ця процедура. Достатньо телефонного дзвінка чи обов'язково йти у відділення банку; скільки днів триває демонтаж термінала.

У ФОП торговельні точки в різних містах

Можливі два варіанти: або укладаєте єдиний договір еквайрингу для всіх точок і складаєте додатки щодо кожної точки, або в кожному населеному пункті укладаєте окремий договір із місцевим відділенням банку.

Що потрібно знати про термінал

Моделі POS-терміналів бувають стаціонарними і переносними, з кольоровими дисплеями й чорно-білими, можливістю приймати безконтактні оплати. Щоправда, підприємцям часто дістаються старі моделі, що нестабільно працюють і не мають сучасних наворотів.

Обов'язково уточнюйте, чи приймає модель POS-термінала до оплати безконтактні картки й оплати через Google Pay і Apple Pay.

Поцікавтеся, інтегруються вони напряму з касовим апаратом чи ні.

Є моделі мобільних терміналів — під’єднуються до смартфона чи планшета, їх зручно використовувати кур'єрам, на ярмарках, у вуличній торгівлі. На підтвердження оплати формується електронний чек — надіслати його покупцю можна SMS або електронною поштою.

Якщо в приміщенні працює декілька ФОП. У моделі термінала має бути передбачена можливість приймати оплати на два різні ФОП.

Декілька ФОП в одному приміщенні

МСС-код продавця

Це категорія продавця, присвоюється точці при налаштуванні POS-термінала — «продукти», «кафе та ресторани», «одяг» тощо. Подбайте, щоб така категорія була присвоєна і вашій точці. Банки всіляко заохочують клієнтів використовувати картки при оплаті покупок і повертають відсоток із покупок певної категорії товару у вигляді кешбеку.

Документи для договору еквайрингу

Перелік документів для підписання договору еквайрингу в різних банках може відрізнятися. Вас попросять надати копії чотирьох сторінок паспорта й РНОКППРеєстраційний номер облікової картки платника податків, довідку про наявність поточного рахунку в банку, документи на право власності або оренди приміщення, у якому буде встановлений термінал, можуть попросити надати фото. Інші документи — на запит.

Підключення та обслуговування

Встановлення POS-термінала і, за потреби, підключення його до РРО — завдання банку. Після підписання договору термінал вам підключать у строк від 3 днів до двох тижнів.

Термінали працюють через дротовий і мобільний інтернет, GPRS і телефонну мережу. Для переносних терміналів потрібен бездротовий зв'язок. Подбати про нього вам треба заздалегідь.

Як працювати з терміналом — приймати й скасовувати оплати, що робити, якщо немає зв'язку з банком, тощо — вас навчать співробітники банку.

Яку суму включати в дохід при прийманні оплат через POS-термінал

Якщо приймаєте оплати від клієнтів або покупців через POS-термінал, банк списує комісію з усіх проведених через пристрій платежів. Зазвичай це 2% від суми.

ФОП-єдинники. У книзі обліку доходів треба відображати суму, яка надійшла на ваш рахунок після списання комісії банком (консультація в ЗІР, підкатегорія 107.04). 

Але податківці мають ще одну позицію, яку вони озвучили в ІПКІндивідуальна податкова консультація.: СПД має включати в дохід суму продажу з урахуванням комісії (ІПК ДФС у м. Києві від 18.04.2019 р. № 1665/Х/26-15-13-06-12-ІПК). У податківці є така звичка — індивідуальні консультації застосовувати до всіх платників.

Оскільки єдиної думки немає, рекомендуємо звернутися по індивідуальне роз'яснення до податкової й діяти так, як у ньому розпишуть.

Або відображати всю суму операції, з урахуванням комісії банку, щоб уникнути заниження доходу й донарахування його в ході перевірки.

Комісія включається до витрат ФОП на ЗС. Комісія за еквайринг — це плата за розрахунково-касове обслуговування, а її відносять до документально підтверджених витрат ФОП, підтвердний документ у цьому випадку — виписка банку (пп. 177.4.4 ПКУ).

Підтвердні документи

Проведені через термінал суми зараховуються на рахунок ФОП, а підтвердження отримання доходу — банківська виписка.

Розрахунковий документ — це чек РРО, або товарний чек, або розрахункова квитанція.

Сліп, роздрукований терміналом, — не розрахунковий документ, але підтверджує факт проведення переказу й містить дані про операцію та реквізити платіжної картки. Один екземпляр квитанції ви віддаєте покупцю, другий зберігаєте в себе (розд. VII Положення № 705).

Дата отримання доходу

Дата розрахунку (вона ж дата у квитанції термінала) і дата надходження коштів на ваш підприємницький рахунок (це дата у виписці банку) можуть відрізнятися. Адже гроші можуть надійти на рахунок наступного дня, і навіть на 2–3-й день, якщо в банку проблеми.

ФОП-єдинник. Дата одержання доходу в цьому разі — це дата надходження грошей на поточний рахунок, підтверджується банківською випискою з рахунку.

ФОП на загальній системі. Податківці вважають, що включати оплату платіжною карткою вам треба не за фактом надходження грошей на рахунок, за підсумками дня, коли успішно авторизували картки покупця і відбулася покупка, на підставі інформації в фіскальних чеках (консультація в ЗІР, категорія 104.08).

Повернення

Якщо оплата була проведена платіжною карткою через POS-термінал, повернення проводиться без видачі готівки на розрахунковий рахунок покупця.

Як оформити повернення

Штрафи

Часто ФОП не хочуть приймати оплату через термінал, щоб не показувати обороти.

Що каже законодавство:

  1. Продавець зобов'язаний забезпечити клієнту можливість розраховуватися електронними платіжними засобами (п. 14.19 ЗУ «Про платіжні системи»).
  2. Обмежувати право покупця оплачувати покупки платіжними картами — заборонено (ч. 2 ст. 17 ЗУ «Про захист прав споживачів»).

Але оштрафувати за відмову приймати оплати через термінал з надуманих причин можуть, лише якщо термінал відсутній там, де обов'язково має бути.

Штраф може бути від Держінспекції із захисту прав споживачів. Приводом може бути скарга від покупця, до вас прийдуть із перевіркою й можуть оштрафувати вас на 8,5 тис. грн (ч. 12 ст. 23 ЗУ «Про захист прав споживачів»).

Права споживачів: придбання і повернення

Але тут важливим є такий момент: у ході перевірки можуть спливти й інші порушення.

Адмінвідповідальність за порушення права розраховуватися електронними платіжними засобами — перший раз оштрафують на 1,7–3,4 тис. грн, а якщо впіймають вас на такому порушенні повторно протягом року, штраф буде вже 8,5–17 тис. грн (ст. 16315 КпАП).

Санкції не застосовуватимуть, якщо термінал не працював з технічних причин.

Поставте своє запитання

Усі питання

Будьте завжди в курсі

Підпишіться й щотижня отримуйте на пошту свіжі статті про ведення бізнесу
і дайджест з новинами.

Підбірки