Як ФОП організувати оптову торгівлю
11 травня 2021 Стане у пригоді для: Підприємці
Потрібно визначитися з нішею й товаром, підібрати коди КВЕД, знайти постачальників, вибрати належне приміщення та обладнання, найняти персонал.
Як організувати оптову торгівлю
Почнемо з теорії. Залежно від ніші, стратегії та планованого обороту й прибутку треба вибрати свій тип оптової торгівлі:
- Великий оптовик прямо співпрацює з одним або декількома виробниками і пропонує своїм контрагентам різноманітний асортимент продукції. Знаходите постачальників, підписуєте контракт і шукаєте потенційних покупців цієї продукції.
- Середній оптовий продавець, спеціалізується на одній галузі, продає основні та супутні товари різних торгових марок. Наприклад, ваш бізнес — продаж побутової хімії. Ви домовляєтеся з виробниками, щоб продавати їхні засоби для чищення, аксесуари для прання та інші побутові спецзасоби, інакше кажучи, продаєте різноманітний асортимент продукції різних марок у рамках однієї ніші.
- Вузькоспеціалізована оптова торгівля, якщо хочете продавати один вид виробів (скажімо, лише сумки, взуття, кавові зерна тощо).
- Посередництво. Такий оптовик працює без власного складу, його завдання знайти покупця на товари продавця. Потім організувати і провести угоду купівлі-продажу та отримати за це винагороду. Процес може відбуватися у зворотному порядку: спочатку знаходиться покупець, а потім продавець із товаром.
Для оптовиків-початківців посередництво — оптимальний варіант для старту бізнесу. Без вкладень, без штату співробітників ви зможете продавати товари, приміром, через інтернет. Вам потрібно знайти покупця і продавця, провести продаж і отримати свій відсоток від угоди.
Посередництво не зобов'язує вести безперервну торгівлю і постійно нарощувати обсяги продажів. Можна заробляти і на разових угодах.
Посередниками можуть бути оптові фірми, дистриб'ютори, дилери, агенти, комісіонери, роздрібні торговці тощо, кожен має свою специфіку діяльності й переваги.
Оптові фірми — торговельні компанії з різноманітним асортиментом, зазвичай пропонують замовникові комплекс послуг: транспортування і доставку, зберігання, комплектацію, нарізку, пакування тощо. Вони купують товар у власність, мають свої склади й запаси, транспорт, торгову марку. Торгують від свого імені, за власними цінами (навіть нижче заводських). Можуть продавати продукцію іншим оптовикам.
Замовникам вигідно співпрацювати з такими оптовиками:
- у таких компаній більше складів, ніж у виробника, і вони ближче до споживача;
- не потрібно збирати товари по різних виробниках, усе замовлення може доставити одна або кілька оптових компаній;
- такий оптовик може регулювати ціни: пропонувати замовникам свою ціну (навіть нижче, ніж у виробника), товарні кредити, знижки, пільгові умови оплати.
Посередники-комісіонери — зазвичай вони є агентами виробника, це може бути ціла мережа зі своїми складами, запасами, транспортом.
Особливості комісійної торгівлі ФОП
Через комісіонерів розповсюджують автозапчастини, сільгосппродукцію, косметику, парфумерію, меблі, техніку та інші товари.
Дистриб'ютори — це теж великі оптові продавці, зі своїми складами й транспортом.
Найчастіше не викуповують товар у виробника, а отримують різні знижки й преференції на закупівлі від постачальника: товарний кредит, вигідні умови поставки товару, більше відстрочення платежу тощо.
В обмін на ці права вони строго дотримуються ринкової політики виробника, забезпечують рекламу товарів і торгової марки, залучають і втримують нових клієнтів. Їхній заробіток — відсоток від продажів.
Часто дистриб'ютори обслуговують певні країни й регіони на ексклюзивних правах, а про умови співпраці, розмір винагороди домовляються в контрактах із виробником.
Форми оптової торгівлі
Є дві основні: транзитна і складська.
Транзитна. Товар доставляється напряму зі складу виробника/постачальника на роздрібні точки замовника, оминаючи ваш оптовий склад. Підходить невеликим або новим компаніям без власних приміщень, коли немає можливості витрачатися на оренду та утримування складу. За такої форми торгівлі вище швидкість торговельного обороту і схоронність продукції.
Складська. Продукція реалізується зі складу оптовика, що дозволяє підготовляти товари перед продажем і забезпечувати ними точки роздрібних контрагентів за зручним для них графіком у потрібних кількостях.
На старті доведеться інвестувати в оптову закупівлю товару, придбати обладнання, налагодити внутрішньоскладську логістику й точний товарний облік. А ще будуть постійні витрати на утримання складських приміщень для зберігання товарів.
Тут є свої ризики: залежані товари, робота із простроченням, якщо продаєте швидкопсувні товари (продукти, дитяче харчування), на старті на великих обсягах є ризик збитків.
Система оподаткування
Оптовою торгівлею можна займатися на спрощеній і загальній системі.
Якщо вибрали спрощену, потрібно врахувати:
- На 1-й групі оптовики працювати не можуть, таким ФОП дозволено торгувати тільки з місць на ринку, а покупцями можуть бути фізособи.
- На 2-й та 3-й групах вашими покупцями можуть бути будь-які особи — ФОП і юрособи, іноземні контрагенти.
Для кожної групи ЄП установлені ліміти доходу, але є такий нюанс: до доходу ви включаєте не лише чистий дохід, а всю виручку. Спрощена система буде вигідна для посередників, які включають до доходу тільки комісійну винагороду.
Коди КВЕД для оптової торгівлі
Рекомендуємо зареєструвати відразу потрібні КВЕД для роздрібної та оптової торгівлі — це класи 46 і 47. У разі можливої перевірки до вас не буде запитань, чому торгуєте оптом за роздрібними КВЕД.
Клас 46 підходить і оптовим компаніям, і посередникам, можна торгувати в Україні й імпортувати/експортувати товари за кордон.
Наприклад, якщо ви посередник, перепродаєте будівельні матеріали через інтернет, підійде КВЕД 46.13; якщо знайшли виробника якісного одягу чи взуття, вирішили продавати через власний склад та інтернет-магазин — обирайте код 46.16.
Потрібно зареєструвати КВЕД для роздрібної торгівлі, якщо плануєте роздрібні продажі кінцевому споживачу на своїх точках.
РРО
РРО можна не використовувати, якщо маєте справу виключно з безготівковими розрахунками:
- коли гроші з розрахункового рахунку покупця надходять на розрахунковий рахунок оптовика через установу банку;
- контрагент вносить гроші в касі банку, через платіжний термінал і/або ПТКС, що належить банку.
Якщо, крім оптових покупців, працюєте з роздрібними, заздалегідь попереджайте, що приймаєте тільки безготівкові оплати. А якщо плануєте приймати оплату готівкою, РРО вам знадобиться.
Які витрати врахувати при облаштуванні приміщення під склад
Склад краще шукати, коли визначилися з видом продукції. Заздалегідь продумайте габарити та обсяги товару, асортимент.
Приміщення можна орендувати, викупити або побудувати самотужки, якщо це дешевше щомісячної оренди і бізнес ростиме.
Як скласти договір оренди приміщення
Прорахуйте, що орендна плата за склад не перевищує вашого прибутку.
Під оптову торгівлю треба облаштувати склад: знадобляться стійкі й полиці, ваги, електрогенератори, навантажувачі тощо. Щось доведеться купити, щось можна взяти під оренду. Є сенс підшукати приміщення, де це все є.
Зважте, що, крім оренди, у вас будуть витрати на систему безпеки, освітлення.
Щоб контролювати приймання, відвантаження, переміщення, залишки товарів і оперативно відвантажувати потрібний товар замовникам, приміщення потрібно грамотно зонувати і розподіляти товар за партіями, постачальниками, видами тощо.
Важливо регулярно проводити інвентаризацію, і про це треба подумати заздалегідь. Із самого початку треба налаштувати товарний облік у програмі й фіксувати кожну дію з товаром, тоді в будь-який момент зможете дізнатися інформацію про товари: скільки, де, що лежить. Зрозумієте, коли товар закінчується, і сплануєте закупівлю.
Товарні запаси і оборотність товару
Заморожувати гроші в товар, який довго продається — погано для бізнесу. Розраховуйте оборот товару, щоб розуміти, коли замовляти топові позиції, а які товари продавати за зниженими цінами, як планувати закупівлі. Адже чим вище оборотність, тим швидше повертаються вкладені гроші.
Важливо продумати роботу складу до дрібниць: як під'їхати, чи зручно розвернути техніку, як здійснити навантаження-розвантаження та інші нюанси.
Підлаштовуйтеся під потреби кожного клієнта: одні покупці приїжджають за товаром на власному транспорті, іншим потрібна доставка.
Як організувати товарний облік ФОП
Як працюватимете з клієнтами
Постачальники часто змушені продавати товари з відстроченням платежу — товар відвантажуєте зараз, а оплату отримаєте лише через кілька місяців.
Це все потрібно враховувати при фінансовому плануванні.
Заздалегідь треба передбачити, з якими інструментами будете працювати. Наприклад, факторинг дає можливість постачальникові продати банку чи факторинговій компанії дебіторську заборгованість і отримати оплату за вже поставлений товар. Ви несете витрати на комісію, але гроші отримуєте вже зараз.
Як працювати з великими компаніями без відстрочення платежу
Також можна використовувати акредитив, якщо починаєте співпрацю з новими контрагентами і сумніваєтеся в їхній благонадійності. Ви своєю чергою як новий гравець теж можете викликати недовіру — чи вчасно поставите товар і чи буде він якісним.
Схематично все виглядає так:
- Домовтеся з покупцем, що оплата буде проведена за акредитивом.
- Покупець звертається в банк, просить випустити акредитив, перераховує суму оплати за угодою на рахунок. Банк блокує ці гроші до моменту, коли контрагент виконає зобов'язання за договором.
- Коли умови угоди будуть виконані, ви отримаєте оплату.
За свої послуги банк бере комісію, врахуйте це.
Аналіз постачальників
Найкращий варіант — знайти виробника у своєму регіоні й працювати напряму, вам не доведеться переплачувати дилерам і посередникам за їхні послуги.
Не поспішайте на старті закуповувати великі партії, особливо якщо вибрали незнайому нішу і не маєте історії продажів. Спочатку протестуйте якість продукції, умови зберігання, повернення і попит на неї, а потім нарощуйте обсяги закупівель. Щоб не вийшло так, що вклали велику суму в закупівлю, а клієнти купують мало або повертають товар через погану якість.
Домовтеся про знижки й гнучкі умови повернення, на випадок якщо товар не вдасться реалізувати.
Запросіть у виробника документи на товар — сертифікати, декларації про відповідність, пакувальні листи та інші документи. При них можуть запитати замовники, щоб переконається, що ви реальний представник виробника, а товар оригінальний і якісний.
Підбір персоналу
Посередник між оптовиком і роздрібними торговцями — це торгові представники. Їхні основні завдання — знайти якнайбільше роздрібних клієнтів, презентувати товар і підписати договори поставки.
Ще торговий представник може розвозити товари по магазинах, оформляти документи й видавати продукцію.
Договори ЦПХ з фізичними особами
Для обслуговування внутрішніх процесів знадобляться й інші фахівці — бухгалтер, менеджер для обробки замовлень, керуючий складом, логіст, комірники, вантажники, водії, касир тощо.
Вам потрібно прорахувати, який формат оформлення відносин вам підходить: із кимось треба укласти трудові договори, особливо якщо людина несе матеріальну відповідальність. З якимись фахівцями можна співпрацювати за договорами ЦПХ.
Автор: Олександра Джуріло, фінансовий аналітик