Бізнес ФОП: кав'ярні

14 лютого 2020 Стане у пригоді для: Підприємці на ЄП

Вибір кодів КВЕД, як приймати оплати, ведення обліку, оформлення співробітників, оформлення меню і куточка споживача.

На якій системі оподаткування працювати

Якщо плануєте відкрити кав'ярню, краще вибрати спрощену систему, 2-гу групу єдиного податку. На 1-й групі ви зможете тільки торгувати кавою на колесах (з візків, розносок і лотків.).

2-а група єдиного податку

На 2-й групі вам дозволено наймати працівників. Раз на місяць треба платити єдиний податок — 944,6 грн у 2020 році. Обмеження за доходом — 5 млн грн на рік.

Ще раз на квартал треба сплачувати ЄСВ, мінімальний платіж — 3117,18 грн на квартал або 1039,06 грн на місяць.

Звітність. На 2-й групі ЄП раз на рік треба подавати два звіти: декларацію з ЄП і звіт із ЄСВ за формою № Д5.

Як платити податки в період карантину
Якщо будуть працівники — треба платити їм зарплату, а також податки і збори за них, подавати звітність.

Який КВЕД зареєструвати для кав'ярні

Обирайте КВЕД 56.30 — за ним ви зможете готувати і продавати кавові напої, відкрити бар, кафе, ларьок або пересувний кіоск. 

Якщо додатково продаватимете десерти, випічку — зареєструйте КВЕД 56.10 «Діяльність ресторанів, надання послуг мобільного харчування». За цим класом працюють кафе і ресторани, заклади самообслуговування, де відвідувачі можуть їсти страви у приміщенні або забирати замовлення із собою, можна продавати всілякий фастфуд — паніні, хот-доги, пончики з авто і пересувних вагончиків, палаток. 

Ще, якщо плануєте торгувати кавою на колесах, треба зареєструвати КВЕД 47.81, у рамках цього виду діяльності можлива роздрібна торгівля готовими продуктами харчування для негайного споживання. Цей КВЕД дозволений на 1-й групі.

Вирішите встановити вендингові автомати для продажу кави — реєструйте КВЕД 47.99 «Інші види роздрібної торгівлі поза магазинами», він містить у собі торгівлю через автомати. 

Торгівля з автомата: КВЕДи і нюанси обліку

Оренда приміщення

Оренда приміщення під кав'ярню у звичайної фізособи. Коли ФОП виплачує дохід звичайній людині, він є її податковим агентом. Відповідальність за нарахування і сплату ПДФОПодаток на доходи фізичних осіб і ВЗВійськовий збір з доходу, який отримуєте від оренди, лежить на вас.

Як здавати й орендувати нерухомість, якщо ти підприємець

Що це означає: із суми орендних платежів треба утримати і сплатити в бюджет 18% ПДФО і 1,5% ВЗ (п. 170.1 ПКУ) протягом 40 календарних днів після закінчення звітного кварталу.

Суми виплати треба відобразити в розрахунку за формою № 1ДФ, подавати його треба раз на квартал.

Розрахунок № 1ДФ: коли подавати і як заповнити

Орендуєте приміщення в іншого ФОП або ТОВ. Утримувати і сплачувати податки не треба, але саму виплату треба показати в розрахунку 1ДФ.

Як приймати оплати

У законодавстві не прописано, що ви зобов'язані приймати від відвідувачів оплату лише готівкою або зобов'язані відкривати рахунок, щоб приймати платежі платіжними картками через термінал.

Як працювати з рахунком ФОП

Хоча наявність термінала в кав'ярні — це не просто гарний тон, це можливість збільшити виручку за рахунок клієнтів, для яких принципово платити карткою або смартфоном.

Торговий еквайринг: підключення, комісія, абонплата й облік

Отже, ФОП не зобов'язаний підключати POS-термінал у таких випадках:

  1. У населеному пункті, де ведете діяльність, проживає до 25 тис. чоловік.
  2. Якщо не досягли ліміту доходу в 1 млн грн на рік (п. 296.10 ПКУ). 
  3. Працює в закладі громадського харчування закритого типу.

Тільки юрособи: заклад із торговою площею до 20 кв. м (крім автозаправок).

Якщо потрапляєте до однієї із цих категорій і не бажаєте відкривати рахунок і підключати еквайринг, ви не зобов'язані це робити.

Розрахунки ФОП через POS-термінал: як включати в дохід

За своїм бажанням можна встановити термінал, щоб приймати оплати картками, і без РРО (консультація в ЗІР, підкатегорія 109.10).

Якщо встановили термінал — зобов'язані його використовувати, а не посилатися на те, що немає зв'язку з банком, поламався тощо, якщо хочете заощадити на комісії. Бо в такому разі вас можуть оштрафувати за відмову прийняти у клієнта оплату карткою на 8,5 тис. грн (ч. 12 ст. 23 ЗУ «Про захист прав споживачів»).

Також за порушення права клієнта розраховуватися електронними платіжними засобами передбачена адмінвідповідальність. Перший раз оштрафують на 1,7–3,4 тис. грн, а якщо піймають вас на такому порушенні повторно протягом року, штраф буде вже 8,5–17 тис. грн (ст. 16315 КпАП).

Адже за законом людина має право оплатити покупку зручним способом (ч. 2 ст. 17 ЗУ «Про захист прав споживачів»).

Вас не можуть оштрафувати, якщо у вас немає термінала і ви не зобов'язані його використовувати.

Що вам треба знати про РРО

ФОП на єдиному податку до 01.01.2021 р. можуть працювати без РРО, але тільки доти, поки дохід не перевищить ліміт в 1 млн грн.

Як ФОП використовувати РРО в 2020 році
Якщо кав'ярня — один із ваших бізнесів і підприємницьку діяльність ведете за декількома видами діяльності, дохід підраховуєте за всіма ними, а не в розрізі КВЕДів.

Після перевищення ви зобов'язані будете зареєструвати РРО і проводити всі оплати через нього.

Працювати без РРО після перевищення ліміту і з 01.01.2021 р. зможуть лише ті ФОП, які мають справі тільки з безготівковими коштами, а в розумінні податківців це оплати з рахунку на рахунок і через касу банку.

Як вести облік

ФОП-єдиннику треба зареєструвати книгу обліку доходів у податковій. Зробити це треба відразу після реєстрації ФОП.

Все, що потрібно знати підприємцю про книгу обліку доходів

Потім щодня ви записуєте до неї суми готівки та безготівкових надходжень. Підсумкова сума за день, а не вартість кожного проданого стаканчика капучино. Це не можуть бути цифри які заманеться, вони повинні підтверджуватися первинними документами (банківською випискою, розрахунковою квитанцією).

Первинні документи у підприємця

На спрощеній системі ведуть лише облік доходів, витрати не враховуються.

В оподатковуваний дохід входить уся ваша виручка, без вирахування витрат. Приміром, за день ви заробили 20 тис. грн — цю суму і включаєте в дохід, витрати на оренду, закупівлю кави, води, молока, стаканчиків не віднімаєте.

Працівники

Якщо за кава-машиною будете працювати не ви самі, а бариста-помічник, ця людина має бути оформлена за трудовим договором.

Як підприємцю оформити працівника

Хочемо вас застерегти від оформлення договору ЦПХДоговір цивільно-правового характеру зі співробітником. Кав'ярня працює за графіком, бариста зобов'язаний дотримуватися внутрішнього трудового розпорядку, укласти з таким працівником можна тільки трудовий договір, ЦПДЦивільно-правовий договір — ні.

Наприкінці 2019 року Держпраці похвалилася, що оштрафувала на 125 тис. грн за використання праці неоформленого працівника миколаївського підприємця, який продавав гарячі напої з мобільної точки. ФОП розповів перевіряючим, що сам готує і продає каву. Але хитрі інспектори зафіксували на фото, що на точці працює інша людина, до того ж цей продавець пояснив, що ФОП залучав його до роботи з певною періодичністю.

Не повторюйте таких помилок, тим більше що з лютого стартувала інспекційна кампанія Держпраці з виявлення неоформлених відносин.

Перевірки Держпраці — 2020: що треба знати ФОП

І хоча зараз за перше порушення ФОП-єдинникам виносять попередження, ризикувати й потрапляти до списків Держпраці не варто.

Які обов'язки прописати в трудовому договорі з баристою: що він буде готувати кавові напої, чай, закуски, складати заявки на товар, стежити за строками придатності та режимом зберігання.

Якщо члени сім'ї допомагають у бізнесі

Якщо в кав'ярні працюють родичі ФОП, їх теж треба оформляти на роботу. Адже для перевіряючих не матиме значення — без трудового договору готує каву ваш брат, сестра, син чи стороння людина.

Як ФОП оформити родичів, що допомагають у бізнесі

Родич може також зареєструватися ФОП і працювати з вами під одним дахом. Варити каву для відвідувачів ви зможете обоє. Але в кожного з вас мають бути документи на оренду частини приміщення, оренду кава-машини тощо. Щоб грамотно оформити, зверніться до досвідченого бухгалтера.

Медогляд

Працівники громадського харчування обслуговують людей і потенційно можуть стати джерелом поширення інфекцій або причиною отруєнь (ст. 26 ЗУ № 4004 і ст. 21 ЗУ № 1645). Тому як роботодавець ви зобов'язані організувати їм проходження медогляду.

Медичні огляди у працівників ФОП
Попередній медогляд — до прийняття на роботу, потім не рідше ніж раз на два роки або позачергові, якщо стан працівника погіршився.

У такого працівника повинна бути медична книжка, а вартість медогляду оплачує підприємець, а не співробітник зі своєї кишені.

Меню або прейскурант цін

У кав'ярні на видному місці має бути меню з назвами напоїв, десертів, які продаєте відвідувачам. Обов'язково вказувати вагу на виході, ціна може бути за порцію або за 100 грамів.

Як оформляти цінники на товар

У кав'ярні допускається меню на грифельній дошці.

Меню або прейскурант у кав'ярні — це як цінники в магазині. Якщо його нема, може бути штраф — 30% вартості напою, але не менше 85 грн (п. 7 ч. 1 ст. 23 ЗУ «Про захист прав споживачів»).

А ще адмінштраф — від 17 до 170 грн за перше порушення, 85–459 грн — за повторне протягом року (ст. 155 КпАП).

Куточок покупця

Кав'ярня — те місце, де повинен бути куточок споживача. Необхідний мінімум документів у ньому: інформація про ФОП, адреси та номери телефонів місцевих органів захисту прав споживачів, меню із цінами, нормативка: Порядок № 833, ЗУ «Про захист прав споживачів», хоча б уривки, які стосуються прав споживачів у вашій сфері діяльності.

За відсутність куточка буде адмінштраф — від 17 до 170 грн (ст. 155 КпАП), за це саме порушення протягом року — від 85 до 459 грн.

А якщо продавати каву з алкоголем

Єдинники слід бути обережними, якщо збираються включити до меню кавові напої з алкоголем. 

В ІПКІндивідуальна податкова консультація. податківці роз'яснили, що «коктейлі, виготовлені з використанням алкогольних напоїв, у яких вміст спирту етилового перевищує 0,5% об'ємних одиниць, підпадають під визначення алкогольних напоїв» (ІПК від 21.03.2018р. № 1144/6/99-99-15-03-03-15/ІПК).

У листі мова йде не тільки про коктейлі, а й про каву з додаванням алкоголю. Хоча такий напій і складно назвати алкогольним. Уся вартість такого напою, а не лише алкогольного інгредієнта, оподатковується акцизним податком (пп. 213.1.9 ПКУ).

Щоб продавати такі напої і не оподатковувати їх акцизним податком, ФОП потрібні документи, де зазначений вміст спирту, розкласти напій на складові — це може бути затверджена рецептура напоїв.

Для продажу алкогольних напоїв потрібна ліцензія на роздрібну торгівлю алкоголем.
Нагадаємо, на спрощеній системі з підакцизних товарів можна продавати пиво, отримавши на таку торгівлю ліцензію.

Поставте своє запитання

Усі питання

Будьте завжди в курсі

Підпишіться й щотижня отримуйте на пошту свіжі статті про ведення бізнесу
і дайджест з новинами.

Підбірки